Doorgaan of Stoppen?

Wat doe je met je onderneming als jij in deze tweestrijd zit. Door een lage omzet wordt deze vraag steeds opnieuw gesteld. Is er voor deze onderneming nog hoop?

Welke ondernemer maakt in zijn of haar carrière wel eens de afweging om nu door te pakken of juist te stoppen met je onderneming. Daar gaat meestal een hele geschiedenis aan vooraf. Deze afweging komt niet na een super omzet en glorieuze winst. Als je als zelfstandige begint zie je vooral de voordelen. Zo heb je diverse fiscale prikkels om in de opstartfase van je onderneming extra financiële middelen te ontvangen. B.v. een startersregeling, willekeurige afschrijving en nog tal van andere. En dat plan waar je jaren mee in je hoofd loopt kan je eindelijk eens gaan uitwerken. Een prachtig idee, dit wordt zeker een succes….

weg naar succes

Maar als je een onderneming start vanuit met een andere beweegreden zoals bv. een gedwongen ontslag. Dan heb je toch  een heel andere start. Het idee moet nog geboren worden in veel situaties. Je hebt nauwelijks de tijd om een sluitend ondernemersplan te schrijven.  Hoe ga je alles in korte tijd verwezenlijken? Daarnaast heb je vaak ook nog een sollicitatieplicht en mag je je zomaar niet inschrijven bij de K.v.K. De uitkeringsinstantie moet dit namelijk eerst goedkeuren. En word je aanvraag goedgekeurd, dan mag je vaak een proefperiode aan de slag om aan je onderneming te gaan werken. Vaak is dit een half jaar. Erg kort om een bedrijf succesvol te laten ontplooien. Er komt namelijk veel bij kijken. Je product of dienst moet wel een meerwaarde hebben ten opzicht van je directe concurrenten. Kortom veel werk aan de winkel.

In deze economische zware tijd wordt het lastig om een succesformule te vinden. Maar er zijn een aantal zaken waarmee ik jou zou kunnen helpen als het even tegenzit. Probeer eens een andere aanpak. Kijk bij je concurrent, niet om het idee te kopiëren,  maar om het zelf beter te doen. Hou het simpel, werk transparant en zorg dat je achter je product blijf staan. Jij moet erin blijven geloven. Verplaats jezelf eens in jou klant. En stel jezelf de vraag “Wat maakt dit bedrijf uniek”? En vooral; geef niet te snel op. Een onderneming moet wel kunnen groeien. Het gaat niet vanzelf. Het woord zeg het al; “Ondernemen” is vooral niet stilzitten maar doorgaan.

En tot slot hou je cijfers up to date; zorg dat je overzicht hou van je kosten en inkomsten. Hierin monitor je de onderneming en zijn eventuele groei, omzet en tenslotte winst.

Succes,

SCT

Peter van Dongen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag gebruik maken van deze HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>